Dirham Pada Zaman Nabi Yusof AS

Dirham Pada Zaman Nabi Yusof AS
Iktibar 7 Tahun Makmur 7 Tahun Merudum

Friday, January 22, 2010

Demi Ilmu

Demi Ilmu..

6 comments:

  1. salam kunjungan, ok... saya tengah baca kitab menarik nih, belum tamat lagi. well done.

    p/s hmm tanya sikit sdr. pernah x join topix forum "ada tarikat ya btul di mesia?" rasanya sdr ada kesana dulu... lama juga saya x pegi sana. saja nak tau. tk.

    ReplyDelete
  2. Wa alaikumsalam wbt,

    Tk kasih kerana Tuan sudi mengunjung. Tak sangka pula ada pelawat.

    Ttg forum tu mmg bkn saya. Sy mmg tak tinggi pengetahuan baik hakikat mahupun kebatinan. Hanya ada asas shj kedua2 tu. Sy mmg tak tahu berdebat pasal ilmu pada cerita2 tahap tinggi.

    Sy pun br 2/3 bln ni je aktif semula selepas 10 thn tinggalkan net ni, time2 era reformasi. Kerja sy nasihatkan org jgn gaduh2 pasal politik/isu apapun, ini zaman fitnah.

    Nak tahu apa yg betul mmg kena direct minta padaNya. Kalau di izinNya, kita 'nampak' dan tahu, kalau tidak di izin, sudah.. duduk diam2.

    Buku ni pun sy baca mahu 7/8 kali khatam. Bukan semudah tu untuk 'nampak' hatta secara brief. Jadi kalau ada org kata dia boleh buka tutop 'TV' tu dan replay/forward sesuka hati, sy biarkan. Tidak tolak atau terima .

    Pada sy tiada siapa pun boleh nampak big/full picture, kecuali Khalifah Mursyid. Setakat kita, hanya cebisan2 puzzle pada satu2 jangkamasa yg lama. Itulah kita kena berjamaah utk berkongsi cebisan supaya dpt la tengok cantuman lebih besar dan agak cepat.

    Bila cantuman yg lebih besar akan lebih fahamlah cerita sebenarnya. Lain lah kalau Khalifah Murshid dah ada, senang, kita ikut shj. Setakat guru murshid pun sy rasa susah nak dpt yg boleh nampak full picture.

    Masalah timbul bila yg individu berkemampuan ini rasa cebisannya shj yg betul. Lagi masalah lagi bg mrk yg tak tahu rezki ini wujud, mmg haram shj pd mrk. Dalil ini terletak spt dlm cerita '4 blind men and an elephant'(adaptasi dr cerita Ibnu Adham ttg mengapa cerita ahli2 sufi dlm mengenal Allah berbeza2)

    Jadi bila permasalahan ini timbul akan 'nampak' lah kita apa yg Rasul kia nampak bila dia ucapkan 'umatku, umatku, ...'
    Akan nampak lah kita bila Abu Bakar berkata 'alangkah elok kalau aku dijadikan seekor burung shj..'
    Akan nampak lah kita bila Mikail tidak lg tersenyum selepas dicipta neraka.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  3. Yg forum sy pernah terjoin sekejap ialah kat cari.com, sy copy pastekan disini..

    Salam,
    Terlintas di sini, izinkan saya memberi perspektif dr sudut yg lain. Supaya kita boleh merungkai kerumitan secara back to the basic.
    Pada pembuka topic – alangkah baiknya jika pertanyaan/pendapat yang diminta itu dituju kepadaNya..gunakanlah istikharah. Sebab tiap insan ada kawannya dan ada lawannya. Jika yg ditanya kawannya, replynya mesti ok. Kalau tertanya lawannya, replynya mesti x ok. Last2 kita sendiri yang lagi keliru.
    Pada hambadia – memang niat kamu bagus. Tapi cabaran perawat itu bukan mudah. Musuh no 1 yg nyata bagi kita semua itu pun berilmu tinggi. Doanya pun banyak terkabul. Hatta doa diminta umor panjang pun terkabul. Dan dia tidak akan/dapat melaksana helah/sakit/kemalangan kecuali bila selepas doanya terkabul. Dan tugas kita pula, berdoa untuk dijauhkan dari kejahatan musuh kita itu. Dan apabila kita lalai/dosa/kaffarah atau memang kita telah berdoa tetapi Allah nak menguji kita bagi menaikkan makam kita, nak tak nak kita kena lalui juga dengan sabar. Jadi sebagai perawat katakan pesakit yang datang itu takdirNya hendak menaikkan makam pesakit itu setaraf dengan nabi Ayub ( 7 tahun penderitaannya , iblis berdoa padaNya untuk menguji kesabaran Nabi Ayub), kita mengubat dari hari pertama, 5/6 tahun berulang-ulang tak juga sembuh, kita yg merawat ini pun dah tak tau nak rasa/kata macammana. Yg kita boleh buat ialah sabar dan menyabarkan pesakit. Katakan tiap minggu kita kena mengubat/melawat, apakah tahap sabar kita bila kos/masa perjalanan yang diperlukan memang tinggi..
    Bagaimana pula kalau kita memang diberi kelebihan tahap tinggi pada suatu jenis penyakit itu, memang cara kita buat itu nampak mudah je ( susahnya cara kita orang tak nampak ), orang bertumpu sampai 24jam, hendak pula kita secara percuma, apakah tahap sabar kita masa itu..
    Jadi, point dia, samada kita diuji sebagai pesakit ke (memang nampak teruk la), atau kita diuji sebagai perawat ke ( nampak macam mudah, tapi tak juga, kecuali kita sembunyi kuku dan org tak tahu), memang memerlukan kesabaran..
    Kalau doa kamu tercapai, akan suatu masa nnt kamu akan terfikir semula soalan ini; masa aku sakit memang la susah, tp bila aku dah bole merawat pun susah jugak ya..sabar sabar. Ramai perawat yg tak lulus ujian ini. Dan semua perawat2 yg berkebolehan itu memang dia orang sendiri dah rasa ujian/sakit tu.
    Jadi mana arah tuju kita. Satu, tak payah lah banyak bertekak, compliment lah each other yang dah ada merit dengan kepakaran masing2. Sampai kita semua boleh sampai tahap tinggi sama2 dan boleh backup/gilir satu sama lain, takde lah hectic sangat hidup perawat. Dua, mana yang berkelebihan dari segi lain, harta ke, facility ke, support lah industry tempatan. Adakan tempat dan tabungan untuk yang berkebolehan ini membantu pesakit2 yang serba kekurangan. Tiga, yang tiada apa2 kecuali masa, sumbanglah masa dan tenaga membantu perawat sambil belajar.
    Tanyalah diri, apa sumbangan kita untuk membantu pesakit/perawat khususnya yg kita tidak kenali. Mengapa kita pula yang mempersoalkan keikhlasan perawat. Bukankah sharing is caring.

    ReplyDelete
  4. Copypaste lagi dr forum yg sama

    Salam,

    Tumpang mencelah sekali lagi. maaf kalau terkasar bahasa.

    Sebenarnya bila pertama kali saya memberi komen, saya lebih tertumpu pada dua perkara. 1) Tanya diri 2) isthikharah - juga kaedah diri sendiri bg mendpt jawapan utk soalan/maslahat diri sendiri.
    Kenapa kita kurang yakin pd diri sendiri? Kenali diri............................(sengaja dikosongkan kerana tidak mahu provoke mereka2 yg tak semazhab/sealiran etc.)
    Sebelum kita bertaklid pd perawat/ubat klinik di luar sana, hendaklah kita bertaklid pd diri kita sendiri. Bila kita ada petunjuk/jawapan dr taklid kita sendiri, barulah kita keluar/cari sebagai kaedah ikhtiar ke perawat/ubat/klinik tersebut. Kadang2 kaedah ikhtiar itu ada pd diri kita.
    Modus operandi iblis kadang2 adalah secara reverse psychology. Saje dia mengganggu ( selepas diizinkanNya) dan bila kita berikhtiar pd taklid luaran ( perawat/ubat/klinik tanpa taklid kpd diri sendiri dahulu) dan dia pun hilangkan gangguan dia, dan kita pun sembuh. Maka terpahatlah taklid kita pada perawat/ubat/klinik tersebut. Bila kita war warkan tanpa berhemah maka terbentuklah taksub.
    Solat ini mmg pembentuk jati diri http://www.menadahkitab.com/?p=104.
    Untuk memantapkan lagi jati diri mmg kena buat dua solat sunat basic, dhuha dan tahajud. Untuk lepaskan ikatan ikhlas dari dua2 solat sunat,buat masa 1st time dhuha 12 rakaat(fadilat 1 rumah di surga). Pastu istiqamah hari2 dhuha 2 rakaat(secara ikhlas, x pyh ada niat/ingat utk lain. X cukupkah 1 rumah di surga tu?) Tahajud pun camtu, 1st time 12 rakaat ( niat perlindungan Allah selama2nya). Pastu istiqomah tiap2 mlm 2rakaat (x pyh minta/niat/ingat utk apa2 lg. ikhlas kan je - tinggal jgn lupa adab doa tahajud " masukkan aku ke tmpt yg benar, dan keluarkan ke tmpt yg benar")
    Nnt adalah kefahaman/ilham/petunjuk. Ini yg dikata terbuka rahsiaNya.
    Tp x pyh excited sgt, ini sekelumit je. X de sapa2 yg tahu semua rahsiaNya yg luas. Jd jgn taksub diri. Pengetahuan masing2 pun x mesti sama, jd jgn lah terlalu byk berdebat.
    Bila sy komen seblm ini "ramai perawat yg gagal ujian ini", memang ini lah maksudnya bila sapa2 ada kelebihan sedikit ini. Tu la ramai perawat yg hanya amik pesakit dr golongan kaya shj, atau perempuan shj, atau yg cantik shj, atau jual ilmu/ijazah (derma mmg boleh).
    Hatta bkn perawatan shj, yg berkelebihan lain pun samada harta,bakat,kecantikan,bijak pun sama juga, ramai yg gagal ujian dgn kelebihan tersebut. Mmg x ramai yg dpt menmanfaatkan kelebihannya untuk kebaikan yg lain.WALLAHUALAM.

    ReplyDelete
  5. Copypaste lagi..

    Salam,

    Soalan ni rasanya utk aku, sbb gatal sgt nk citer psal solat.

    Jawapan pendek..x payah salahkan apa2/sapa2.Noktah.

    Jawapan panjang..takkan kita nk bg tau non muslim ni supaya solat br sembuh, lg panjang jadinya ( 1) kesembuhan bkn pada kita 2) dia pun bkn tau solat. Kcuali kita mmg 'nampak gambaran dia solat' masa cari punca. Ini pun kena dakwah pelan2, bkn bole direct, lari member tu. Mcm mane pula kalau gambaran td nmpk dewa/latuk sembahannya tgh marah. Adakah kita nk suruh dia pg sembah dewa/latuk dia? Atau nk bg tau dia dewa/latuk dia tu nk minta epal pulak sbb dh boring dgn limau. Sdgkan kalau muslim yg kita ternampak kafarahnya sbb x solat pun kita x bole nak hebah2kan, ini kan pula org yg yg tak jatuh hukum syariat atasnya dan takde kafarah)

    Sebenarnya soalan td sensitif, ada perawat islam yg x ambil nonmuslim, ada yg ambil. Bergantung kpd pegangan masing2. Jadi sy tutup lah terus supaya benda ni x meleret2.Balik pd basic, x payah cakap apa2 lg.Noktah.

    Jadi berbalik pd komen solat sebelum ini, semoga lepas ini kita kurangkan/hindar dr pergantungan pd makhluk. Diharap laman ini dpt menjadi pendorong, bagaimana org diuji dpt kelebihan http://bincang.net/forum/showthread.php?t=85240&page=3.

    Sampai satu tahap nnt kita akan sedar bahwa musoh no 1 sebelum ini pun bukan lah no 1. Sebenar2 musoh no 1 kita ini ada dlm diri kita iaitu nafsu kita. Inilah yg menyesatkan ramai org berkelebihan/makam tinggi, hatta hingga mengaku diri sebagai tuhan/rasul. Paling kurang pun menyesatkan hingga sombong keterlaluan ( ingat..iblis yg hina itu pun sendiri x pnah mengaku dirinya tuhan. Itulah mengapa dikata manusia iblis/syaitan lebih bahaya. Cuba tanya diri, seblm azazil dilaknat menjadi iblis, siapakah iblis/syaitan yg menyesatkan azazil. Bukankah nafsu azazil itu sendiri) Jd utk kwn kwn yg ingin naik lebih tinggi carilah guru mursyid. Guru yg bole motivate kita supaya tidak leka dgn makam tinggi, sebaliknya mengingatkan kita utk kembali kepada menjalani kesyariatan manusia sehingga ajal dtg.

    Apakah kriteria guru murshid? Guru yg ilmu syariat dan hakikatnya sampai salasilahnya kpd Nabi SAW.

    Dan selepas khatam dgn guru murshid ini apakah penghujung perjalanannya lagi. Carilah khalifah mursyid pula. Kekhalifahan yg salasilahnya juga sampai kpd Nabi SAW. Semua org ada tarikat/perjalananya sendiri untuk dilakonkan/aksi/jalankan di pentas dunia ini. Semoga dpt lah daulah islamiah itu dibentuk sama2, yg mana ciri2 kegemilangan 1)tiada lg org berhutang 2)tiada lg org bersakit pelik2. Sekian wassalam, selamat aidiladha dan bye2. Off for good.
    Berkongsi resipi anda di "CARI RECIPE" untuk mendapatkan wang.

    Reply Quote

    TOP

    nfm83

    * Send PM
    * Add buddy

    nfm83

    UID
    1150671
    Thread
    6
    Digest
    0
    Credits
    6
    Credits
    6
    Cornflake

    Joined
    3-3-2009

    Personal Space Profiles

    Beginner

    Rank: 1

    Thread
    6
    Credits
    6


    447#
    Post at 22-12-2009 10:35

    ReplyDelete
  6. salam saudara anony 3.28

    dapat juga kwn cari blog anda ni.. saja nak tengok apa yg dah ada. Bagus juga, blh buat rujukan !

    nak bagi tahu ms2 blog kwn dah d poskan. lambat bg tahu sbb kat KB skg ni. Tapi kena sambung juga utk ms3 nanti, ruangan dah panjang dan kena keluar kerja. diharap saudara ada kelapangan utk singgah kerumah kwn tu. ok

    smt membaca dan berjaya

    sekian
    zamany

    ReplyDelete